Kanske är det inte många som vet att endast 15 procent av alla kläder återvinns i Sverige. I helgen anordnar Dress Off Dress On nya klädbytardagar på krukmakargatan (T-bana mot Mariatorget) . En kul grej är att intresset för klädbytardagar bara växer och visst är det ett utmärkt sätt att spara resurser och miljö, samtidigt som man sparar en slant. Du som är sugen på att ge garderoben en vårstädning borde absolut gå hit under lördagen eller söndagen.
Sen finns det ju ingenting som hindrar från att man kan anordna något liknande med kompisar, en trevlig kombination mellan återvinning och förnyelse.
könsneutrala barnkläder
Det här kan jag absolut inte låta bli att skriva om och uppmuntra. Nu satsar Ecoloco på könsneutrala barnkläder! Det är ett steg i företagets ekoreko-arbete. På Ecolocobloggen kan man läsa om de smarta tankarna kring att kläderna lättare ska kunna gå i arv mellan syskon och vänner, vilket i sin tur bidrar till att minska klädkonsumtionen. Hej då till märkningar på barn!
ekosmink
Enligt en enkät gjord av Konsumentföreningen Stockholm och branschorganisationen Svensk Egenvård tänker mer än hälften av svenskarna grönt när de väljer kosmetika. Som vanligt prioriteras dock pris och kvalitet framför miljön. Här kan du ladda ner och läsa om resultaten från enkäten om naturkosmetik, hudvård och märkning.
den medvetna modehelgen
Jag har haft fullt upp på sistone och tyvärr har bloggen på Asfaltblomman blivit lidande. Nu har jag några minuter över och tänkte sammanfatta mina intryck från den medvetna modehelgen som anordnades på Nordiska museet i helgen. Många kända aktörer inom ekomode var på plats, allt från Ekovaruhuset, REVERY, Camilla Norrback, Dem Collective, Red Fairy, Emmaus och rättvisemärkt.
Asfaltblomman (jag och Susanna) berättade om arbetet kring en miljömedveten livsstil. Jag visade även en film, Vi handlar – vem betalar från 2002 och hade efterföljande samtal med Renée Andersson från Indiska magasinet. Tyvärr hade jag och Renée ont om tid på oss för vårt samtal som var väldigt intressant.
Jag tror att det är oerhört viktigt att ekomodet i framtiden breddar sin målgrupp så att kläderna/produkterna vänder sig till en målgrupp som inte redan har ett stort intresse för ekologi och rättvisa. I dagsläget ser många ekoplagg väldigt bohemiska ut eller består av tryck med budskap och/eller djur- och naturliknande karaktär. Personligen tycker jag att många av dessa plagg är vackra och jag kan gärna tänka mig att bära dem själv, men jag har sagt det förr och säger det igen: det är inte mig man måste övertyga. Därför är det viktigt att inte ta bort nörd-/miljöstämpeln från kläderna helt, men komma ihåg att folk framförallt är intresserade av snygga kläder och att alla har olika smak.
Det är väl ändå tanken att alla ska kunna handla miljö- och rättvisemärkt, oavsett vad man har för stil?
slow fashion
Allt fler modeskapare tycker att visningskarusellen snurrar för fort. ”Slow Fashion” är ett uttryck som börjar bli allt mer vanligt i modevärlden. Naturskyddsföreningen beskriver Slow Fashion som en inställning till kläder som prioriterar färre, finare plagg, av högre kvalité, med mindre miljöpåverkan och gärna med en intressant och unik design. Det handlar om att mode måste bli långsiktigt.
Anna Bonnevier har valt att gå den långsamma vägen i utformningen av sin första kollektion, med förhoppningarna om att frigöra sig från säsongerna och skapa ett mer långsiktigt mode med mer eftertanke.
Kollektionen Numb består av åtta svarta jerseyplagg och plaggkonstruktionen bygger på räta vinklar som draperar sig mjukt runt kroppen. Viskosmaterialet i klänningar, tunikor, toppar och tajts är specialframtaget för Anna Bonnevier av en fabrik i Norrköping. Anna tilldelades designutmärkelsen Design S/Swedish design Award för kollektionen 2008.
designers och miljö
Bella är en relativt ny designer som har startat ett eget klädmärke och har funderat kring miljö och rättvisa. Det är inte allt för ofta man får möjlighet att ta del av problematiken som designers ställt inför idag. Bella skriver bland annat att hon av en vän fått höra att det där med ekologiska produkter bara är skitsnack. Det är inte något nytt för oss som är inne i miljösvängen med dessa kommentarer och i vissa fall kanske det ligger någonting i dessa påståenden. Det finns en hel del att säga om ekologiska kläder från Kina, dessutom om de säljs till ett misstänksamt lågt pris. Men givetvis handlar det om att sätta saker i perspektiv. Om man nu SKA handla på H&M, KappAhl eller Lindex så rekommenderar jag att man väljer en ekologisk tröja framför en icke ekologisk. Ibland får man se till helheten och visst sänder man ändå en viss signal till marknaden när man väljer att handla ekologiskt.
Det är viktigt att uppmuntra handeln med tredje världen, förutsatt att den sker under rättvisa villkor. Det finns alltid vissa argument mot långa transporter av varor ur en miljömässig synvinkel, men det är ingen tvekan om att den ekonomiska och sociala utvecklingen i fattiga länder går före koldioxidutsläpp. Sedan måste tyvärr klädjättarna (och även mindre företag) givetvis även i fortsättningen granskas av media, även om H&M:s favoritmotto nu för tiden är att ”H&M:s kunder måste kunna lita på att företaget tar sitt miljömässiga och sociala ansvar”.
Man skulle ju kunna tycka att företag som går med flera miljarder i vinst varje år är de som ska agera föredömen och gå i täten för en mer rättvis och miljömässig marknad.