Vill du veta mer om mig som driver den här sajten?

Titta gärna in här

Susanna Elfors

   

 

14 november 2008

Köp inte den här boken! Mitt år med köpstopp

Ann-Christin Gramming är en vanlig tjej som bor med två barn och man i Göteborg. Under ett års tid slutade hon att köpa allt utom det nödvändigaste.

Köp inte den här boken! Handlar om Ann-Christins köpstopp och är en sammanställning av hennes bloggtexter under året.

Utmaningen, att bara handla det nödvändigaste är både intressant och relevant i dessa köphysteriska tider. Det är också kul att Ann-Christin är ganska vanlig, hon storhandlar, dricker vin och har bil.  Därmed är hon lätt att identifiera sig med, hon är som alla andra.

För den som är mer inbiten miljövän kan dock hennes köpstopp kännas lite märkligt, då hon har stor vånda över små inköp men inte tycks bekymra sig nämnvärt för att hon använder bil för allt från källsortering till helgutflykter. Dessutom flyger hon till Shanghai med jobbet utan att fundera över flyget och de många ton koldioxid som den resan orsakar.

Trots sin vanlighet är Ann-Christin mycket kunnig och insatt i frågor om konsumtion och hållbar utveckling, eller så blir hon det efter hand. Boken är fylld av små anekdoter och sammandrag från tidningar och bloggar och blir därför ett roligt tidsdokument där den som är inne i miljöbloggvärlden känner igen mycket (t.o.m. Asfaltblomman nämns där!).

Ofta förundras jag som också är småbarnsmamma hur mycket tid hon verkar ha för att blogga, själv hinner jag bara med att blogga någon/några gånger per vecka.

Frågan är dock vad syftet med Ann-Christins köpstopp är. Hon blev inspirerad av Judith Levines bok med samma tema (My Year Without Shopping) och bestämde sig ganska snabbt för att genomföra projektet. I boken/bloggen beklagar hon sig flera gånger om att det inte är särskilt roligt med köpstopp, men med några undantag genomför hon det ändå.

Miljö- och rättviseskäl är tydligt en orsak. Själva utmaningen, att omvärdera livet är förmodligen en annan orsak. Ungefär i mitten av boken börjar det dock hända något som ger det hela en annan och inte oväsentlig mening.  Ann-Christin blir uppringd av media. Det blir tidningsartiklar, radioreportage och tv-program. Ann-Christin blir utnämnd som inspiratör i tidningen Dagen och får skriva flera krönikor. I boken beskrivs detta lika sakligt som allt annat, med något tillägg om att det är "kul".

Mer får man inte veta och jag börjar undra om Ann-Christin hade några tankar på att bli "kändis" eller var det bara något som hände? Hur känns det för henne? Blir det en sporre som kan uppväga det tråkiga i att inte köpa saker? Självklart blir detta ett sätt att nå ut, men det blir ju också något mer i dessa tider då mediakändis är något av det finaste man kan vara.

Det hade varit roligt om Ann-Christin hade resonerat kring detta i boken. Hur kändes det att bli känd och vad betyder det?  De andra som har köpstopp efter Ann-Christin kommer inte bli lika kända. Är det då värt att ha ett köpstopp om ingen ser det, är det överhuvudtaget meningsfullt konsumera mindre om man inte bloggar om det?

I sin helhet vill jag vill varmt rekommendera denna bok till alla som är inblandade i den nya tidens miljö- och konsumtionsdebatt, både som källa till inspiration och som en tidsmarkör. Jag känner också igen mig i Ann-Christins våndor, kring köpandet. Det kan också gälla ekokläder, idag finns det massor av vackra sådana och då gäller det att ha tungan rätt i mun och inte köpa det man faktiskt inte behöver...


 
 
 
Resilienscenter startar

Resilienscenter startar

Nu har Bagarmossen Resilience Centre startat. Vi är en grupp på 11 personer med bred kompetens inom resiliens, hållbarhet och lokal utveckling.

Läs vidare ...

Susanna Elfors

Expert på hållbar stads- och förortsutveckling

Slututställning för Hållbara Hökarängen

Projektet Hållbara Hökarängen går mot sitt slut. Den 31 maj öppnar slututställningen som pågår i hela juni.

Läs vidare ...

Cyklister – en subkultur som slipper köa

Stockholm har gjort en hel del storsatstnigar på miljön de senaste åren och håller på att utvecklas till en av de grönaste storstäderna. Utbyggnad av kollektivtrafiken, planer på tunnelbana ut till närkommuner och de omtalade vägtullarna är några exempel.

Läs vidare ...

Favvotröjan

Favvotröjor i mjukaste alpackaull

En fantastiskt skön tröja av 100 % ekologisk alpackaull.

Bolivianskt hantverk, nordisk passform.

Bra villkor för hantverkarna.

Nöjdhetgaranti; gratis returrätt.

Fri frakt, inga dolda avgifter, inget krångel.

Vad är egentligen en Favvotröja?

För mig är det en tröja som är så skön och så snygg att jag vill använda den jämt. Dessutom måste både material och stil hålla att användas jämt, för att tröjan ska bli en favorit.

Min favvotröja hittade jag i Bolivia för fem år sedan. Den är stickad i supermjuk alpackaull och jag har använt den precis hur mycket som helst. Jag blir bara mer och mer förtjust i den.

Därför startade jag Favvortöjan med min bror Vidar. Vi importerar tröjor direkt från Bolivia, för att kunna hålla koll på hela kedjan. Garnet till våra tröjor är handspunnet av ekologisk alpacka ull av den allra finaste kvaliteten. Därefter stickas de för hand av bolivianska kvinnor som är anslutna till en organisation kallad BoliviAlpaca i La Paz.

Situationen för kvinnor i Bolivia är tuff, de har få rättigheter och sällan någon egen inkomst. Dessutom har de oftast allt ansvar för familj och hem. Hos BoliviAlpaca kan de hämta ull och garn för att spinna och sticka i hemmet, enligt hantverkstradition som gått i arv i generationer. Genom sitt hantverk får de möjlighet till en egen inkomst, ökat inflytande över sitt och familjens liv. Det lägger grunden för ett jämlikt och hållbart samhälle.

Vi säljer hållbara tröjor som vi själva vill bära. De är ekologiska och schysst tillverkade. Inga gifter har använts vid framställning och färgning - alpackor har naturligt olika färger. Dessutom har alpackor har relativt liten miljöpåverkan. Hållbarhet handlar också om att kunna och vilja använda samma plagg länge, isätllet för att slit- och slängkonsumera. Min favvortöja är precis lika snygg och skön fem år senare, och jag tycker bara mer och mer om den!

Vi vet att tröjorna är fantastiska. Därför är det självklart med full nöjdhetsgaranti. Är du (mot förmodan) inte helt och hållet nöjd med din tröja vill vi att du skickar tillbaka dem. Det är enkelt och vi står för frakten.

Vi vill helt enkelt erbjuda en favvotröja som gör världen lite bättre - både för dig och för dem som tillverkar den!

favvotrojan.se

Camilla Norrbacks höstkollektion

I galleri So Stockholm visades höstens etiska mode av Camilla Norrback. Inspirationen kommer från Kalle och Chokladfabriken.

Läs vidare ...

Susanna Elfors

Expert på hållbar stads- och förortsutveckling


Asfaltblomman
Ekokonsult och redaktör Susanna Elfors
Webbplatsen ligger i Framkant och drivs av SpaceLoops CMS v.3.6.1