Vill du veta mer om mig som driver den här sajten?

Titta gärna in här

Susanna Elfors

   

 

Istället för One Tonne Life's villa, volvo och vovve

Istället för One Tonne Life's villa, volvo och vovve

I dagarna startar projektet One Tonne Life. Jag har skrivit om det tidigare och upprepar vad jag skrev här. Projektet One Tonne Life har sina poänger, men är feltänkt i grunden. Jag har tillsammans med konstnärerna Thérèse Kristiansson och Annika Enqvist i the New Beauty Council arbetat fram konceptet Det gröna lägenhetslabbet som kom till före One Tonne Life. Till viss del liknar våra projekt varandra, men det finns flera viktiga skillnader mot One Tonne Life. Vi väljer nämligen:

En lägenhet istället för en villa: Visst finns det plats för enfamiljshus även i det hållbara samhället, men vi tror inte att de ligger i staden och dess närområden där marken är för värdefull för enfamiljshus. Ska vi bygga de 70 000 nya lägenheter som enligt DN behöver byggas går det inte att göra det med enfamiljshus om vi vill bevara grönområden och ha en bra kollektivtrafik.

Kollektivtrafik framför bilar: Även om elbilar kan effektivisera transporterna räcker det inte. KTH-forskarna Mattias Höjer, Daniel Åkerman m.fl. har studerat detta och kommit fram till att elbilar inte hjälper om vi blir beroende av ny förbifart. I vårt lägenhetslabb klarar de boende sig med kollektivtrafik och tar bilen till hjälp ibland i form av taxi, bilpoolsbil eller hyrbil. Vi vill ha färre bilar eftersom de upptar värdefull stadsmark och kostar resurser att producera. Det innebär inte att man aldrig åker bil, men man behöver inte äga bilen.

Ett befintligt hus istället för ett nytt: Nya hus kommer inte att rädda världen. De flesta byggnader i Sverige andra västländer finns redan på plats och kommer att stå ett bra tag till. Det är dessa hus vi behöver miljöanpassa, även om det är viktigt att nya hus är energieffektiva och miljösmarta. Vi tror att det är av största vikt att miljöanpassa den bebyggelse som är i behov av underhåll.

Livsstil med hjälp av teknik istället för teknik först och livsstil sen: Vi gillar teknik och ska ha den senaste ekotekniken i vårt labb, men livsstilen är minst lika viktig. One Tonne Life ska också jobba med livsstilen men det som först presenteras är tekniken. Vi tror att båda delarna är lika viktiga. Teknik utan ändrad livsstil leder lätt till rekyleffekter, dvs. att den effektiva elbilen körs mer eller att de elsnåla apparaterna används mer och därmed minskar inte utsläppen.

Vi väljer att ta in fler personer än en kärnfamilj i vårt labb. Vi tror att den hållbara framtiden kräver gemensamma lösningar där inte kärnfamiljen står i centrum.

Under ett halvårs tid har jag Susanna Elfors (Tekn Dr i Samhällsplanering och Miljö), Thérèse Kristiansson (arkitekt och konstnär) och Annika Enqvist (curator) gjort en förstudie för detta projekt som delvis har varit finansierad av Konstnärsnämnden. Det vi saknar nu är resurser för att genomföra projektet i praktiken. Hör av er om ni är intresserade! Projektplan skickas på begäran!

*Visualiseringen av husfasaderna gjordes i samband med förstudien av projektet som också handlar om framtidens fasader. "Too Precious for Future" är titeln på hela projektet med där de två delarna "The apartment lab" och "Future Facades" ingår. Del två handlar om hur vår till stor del kulturhistoriskt klassade bebyggelse ska kunna bli en klimatsmart stad med solfångare, tilläggsisolering och grönskande fasader. Mer om detta i ett senare inlägg.

Text: Susanna Elfors
Foto: Montage av Bernardo Claus
19 januari 2011
Skriv kommentar

Jag instämmer i det du säger Jonas. Samtidigt ser jag det som viktigt att vi i de städer som finns skapar förutsättningar för att leva klimatsmart genom att bygga flerbostadshus som gör det möjligt att vi inte behöver pendla långt och vara bilberoende. Detta gäller även mindre städer och samhällen. Att bo på landet eller i småstad idag innebär för det flesta inte ett hållbart liv då man är beroende av bil för att handla, jobba etc.

Postat av Sanna/asfaltblomman den 29 januari 2011

Ska verkligen städerna fortsätta växa? De gör det ju framför allt på landsbygdens bekostnad.

Vilket samhälle vill vi egentligen ha? Trångbodda stressfyllda städer med timslånga arbetspendlingar - eller mindre samhällen med cykelavstånd till jobben?

Det finns förvisso anledning att göra städerna mer miljövänliga och energieffektiva - men är verkligen megastäder mänsklighetens mål?

Postat av Jonas E den 23 januari 2011

 
 
 
Resilienscenter startar

Resilienscenter startar

Nu har Bagarmossen Resilience Centre startat. Vi är en grupp på 11 personer med bred kompetens inom resiliens, hållbarhet och lokal utveckling.

Läs vidare ...

Susanna Elfors

Expert på hållbar stads- och förortsutveckling

Slututställning för Hållbara Hökarängen

Projektet Hållbara Hökarängen går mot sitt slut. Den 31 maj öppnar slututställningen som pågår i hela juni.

Läs vidare ...

Cyklister – en subkultur som slipper köa

Stockholm har gjort en hel del storsatstnigar på miljön de senaste åren och håller på att utvecklas till en av de grönaste storstäderna. Utbyggnad av kollektivtrafiken, planer på tunnelbana ut till närkommuner och de omtalade vägtullarna är några exempel.

Läs vidare ...

Corkei

Väskor, hattar, smycken, plånböcker mm i naturvänlig kork!

Kork är en förnybar resurs eftersom den nybildas och inte skadar korkeken den växer på. Den skördas för hand och blir till korkskinn - veganvänligt, ekologiskt, hållbart, smidigt och snyggt! Hos Corkei finns så mycket fint till både dig själv och dina vänner. Webshop och butik i Resö hamn i Bohuslän.

www.corkei.se

Revery – dagdrömmar som blir kläder

På Metargatan 11 i Stockholm finner man REVERYs butik och studio. Där möter jag Lisa Axelsson, designer och grundare till modeföretaget. Hon kommer springandes in i den lilla butiken, som för tillfället kännetecknas av ett marint tema och ursäktar sig för att vara sen, trots att det är jag som är tidig.

Läs vidare ...

Susanna Elfors

Expert på hållbar stads- och förortsutveckling


Asfaltblomman
Ekokonsult och redaktör Susanna Elfors
Webbplatsen ligger i Framkant och drivs av SpaceLoops CMS v.3.6.1